Kırgız Cumhuriyeti
- Geçici görevlendirmeye tabi sigortalılık statüleri hangileridir?
5510 sayılı Kanunun 4/1-(a) bendine göre bir işveren tarafından hizmet akdine tabi olarak çalışanlar ile 4/1-(b) bendine göre kendi adına ve hesabına bağımsız çalışanlar.
- Geçici görev süresi ne kadardır?
İlk geçici görevlendirme süresi her iki sigortalılık statüsü için azami 24 aydır.
Geçici görev, her iki Akit Tarafın yetkili makam veya yetkili kurumlarının önceden onayının alınması şartıyla toplamda 60 ay olmak üzere en fazla 36 ay daha uzatılabilmektedir. Geçici görevin uzamasının söz konusu olması halinde, Kurumlar arası onay süreci göz önüne alınarak, başvurunun geçici görev süresi dolmadan önce yapılmış olması gerekmektedir.
- Geçici görevlendirme için nereye, hangi belgelerle başvurulur?
5510 sayılı Kanunun 4/1-(a) bendi kapsamında hizmet akdi ile bir veya birden fazla işveren tarafından çalıştırılanlar için geçici görevlendirme talebi yapılırken, çalışan veya işveren tarafından doldurulacak olan genelge eki Ek-1: Yurt Dışı Geçici Görev Talep Dilekçesi ve ekinde; görev yazısı, Kırgız Cumhuriyeti’ndeki işveren ile yapılmış olan iş sözleşmesi, Kırgız Cumhuriyeti’nde çalışacağı iş yeri ve adres bilgilerinin Sosyal Güvenlik Kurumuna (işyeri dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü / sosyal güvenlik merkezi [SGİM/SGM]) ibraz edilmesi gerekmektedir.
5510 sayılı Kanunun 4/1-(b) bendi kapsamında bağımsız çalışanlardan faaliyetini geçici olarak Kırgız Cumhuriyeti'nde gerçekleştirmek isteyenler ise genelge eki Ek-1: Yurt Dışı Geçici Görev Talep Dilekçesi, görev yazısı (şirket yetkilisi veya ortağı olarak görev yapanlar için), Kırgız Cumhuriyeti’nden alınmış çalışma izni, Kırgız Cumhuriyeti’nde bir şirkete bağlı görev yapacaklar için yurt dışındaki iş yeri ile Türkiye'deki işveren arasındaki ilişkiyi kanıtlayan belge, iş yeri ve adres bilgilerinin Sosyal Güvenlik Kurumuna (işyeri dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü / sosyal güvenlik merkezi [SGİM/SGM]) ibraz edilmesi gerekmektedir.
- Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) tarafından hangi belge düzenlenir?
Yurt Dışı Geçici Görev Talep Dilekçesi ile başvuruya istinaden TR/KG 101 formüleri, Kanunun 4/1-(a) bendi kapsamındaki sigortalının iş yerinin kayıtlı olduğu, Kanunun 4/1-(b) bendi kapsamındaki sigortalının faaliyette bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü (SGİM) veya sosyal güvenlik merkezi (SGM) tarafından üç nüsha halinde düzenlenerek iki nüshası Kırgız Cumhuriyeti yetkili kurumuna verilmek üzere sigortalı veya işverene verilecek ve bir nüshası da dosyasında saklanacaktır. Görev süresi uzatımı için ise TR/KG 102 formüleri düzenlenir.
Kırgız Cumhuriyeti’nden Türkiye’ye geçici görev kapsamında ilk kez gelecek sigortalı için ülkemize gönderilen çalışanın Kırgız Cumhuriyeti mevzuatına tabi kalmaya devam edebilmesi için Kırgız Cumhuriyeti yetkili kurumu tarafından azami 24 ayı aşmayacak şekilde düzenlenmiş olan KG/TR 101 formülerinin Kuruma (işyeri dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü / sosyal güvenlik merkezi [SGİM/SGM]) ibraz edilmesi gerekmektedir. Görev süresi uzatımı için ise Kırgız Cumhuriyeti yetkili kurumunca düzenlenecek olan KG/TR 102 Kuruma (işyeri dosyasının bulunduğu sosyal güvenlik il müdürlüğü / sosyal güvenlik merkezi [SGİM/SGM]) ibraz edilir.
- Geçici görevle Kırgızistan’a gidenler Sözleşme kapsamında sağlık yardımlarından yararlanabilir mi?
Türkiye Cumhuriyeti ile Kırgız Cumhuriyeti arasındaki Sosyal Güvenlik Sözleşmesi sağlık yardımlarına ilişkin hüküm içermediğinden Sözleşmeye göre geçici görevlendirilen sigortalıların sağlık yardımlarından yararlanma hakkı bulunmamaktadır.
- Geçici görevli için SGK tarafından düzenlenen belgelerin Kırgız Cumhuriyeti’nde teslim edileceği muhatap Kurum neresidir?
Kırgız Cumhuriyeti Sosyal Fonu -
The Social Fund - 62 Radisheva St. Bishkek 720005 KIRGIZ CUMHURİYETİ